Werkwijze
Wij bieden praktische, klachtgerichte en, oplossingsgerichte psychologische hulp. Deze is in principe kortdurend.  We proberen onze cliënten zo klantgericht en kort mogelijk te behandelen. Dat betekent dat gesprekken zo eenvoudig mogelijk en dicht bij de realiteit worden gehouden. We besteden ook aandacht aan de rol van de omstandigheden en de omgeving, relatie en gezinstherapie behoort niet voor niets ook tot ons aanbod. We kijken wat iemand aankan en waar diegene echt iets aan heeft qua therapievorm. Dat zetten we dan in. Therapie is bij ons geen pakket wat bestaat uit vaste onderdelen, maar een groeiproces wat we samen met u vormgeven.
 
Cliënten die hulp vragen zijn snel aan de beurt. De wachtlijst is in de meeste gevallen korter dan een week. Dat is voor u prettig, want uit ervaring weten we cliënten pas hulp vragen als u zelf al het nodige heeft geprobeerd.
 
Behalve tijdens kantooruren kunt u bij ons ook in Oss op dinsdagavond terecht. In overleg zijn ook andere momenten te plannen. Bovendien is een huisbezoek mogelijk als u niet in staat bent om naar onze praktijk te komen.


Hoe ziet een therapie of onderzoekstraject er uit?
 
Eerst naar de huisarts
De huisarts is het eerste aanspreekpunt bij psychische klachten. Die kan ervoor kiezen om de klachten zelf te behandelen of om de patiënt door te verwijzen. Een verwijsbrief van de huisarts is bovendien nodig om de behandeling door een psycholoog vergoed te krijgen van uw zorgverzekering. Mensen met lichte tot matige geestelijke gezondheidsproblemen of mensen met chronische (stabiele) problematiek zal de huisarts doorverwijzen naar de basis GGZ. Psychologie Centraal valt daar onder. Heeft u ernstiger psychische problemen, waarvoor een langer of intensiever traject nodig is, dan verwijst uw huisarts u door naar de gespecialiseerde GGZ. Een verwijzing van de huisarts is ook hier noodzakelijk om voor vergoeding in aanmerking te komen.
 
De intake
Het eerste gesprek, waarvoor we een uur plannen, is de intake. De duur van vervolggesprekken is voor een individuele therapie drie kwartier. Bij relatie- of gezinstherapie zijn ook gesprekken van negentig minuten mogelijk.
Bij de intake maken we een inschatting of een kortdurende behandeling (maximaal 12 gesprekken) voldoende is om u verder te helpen. Allereerst onderzoeken we samen met u wat precies uw probleem is, hoe dit in stand gehouden wordt en welke achtergronden uit uw verleden en actuele situatie erin meespelen. Vervolgens overleggen we met u welke doelen het beste aansluiten op uw wensen en behoeften.

Behandelduur
De duur van de behandeling en de frequentie van de gesprekken zijn afhankelijk van de problematiek en het behandelplan. In het  begin hebben we meestal 1 maal per week een gesprek. Later in de behandeling zit er meestal meer tijd tussen de gesprekken.

Bij het maken van de afspraken proberen wij er zoveel mogelijk voor te zorgen dat u geen of een minimale wachttijd heeft. Wij stellen het daarom zeer op prijs als u op tijd aanwezig bent in verband met de afspraken met cliënten die na u komen.
 

  • Betalingsvoorwaarden

    Artikel 1 

    Deze algemene betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle onderzoek- en 

    behandelingsovereenkomsten, zowel mondeling als schriftelijk aangegaan tussen de psycholoog en de cliënt. 


    Artikel 2 

    Afspraken moeten uiterlijk 24 uur voor het tijdstip van het onderzoek en/of de behandeling worden geannuleerd. Bij niet annuleren of bij annuleringen binnen 24 uur voor de afspraak is de psycholoog gerechtigd de gereserveerde tijd aan de cliënt in rekening te brengen. 


    Artikel 3 

    De psycholoog stuurt binnen veertien dagen na de onderzoeks- en/of behandelings-datum een factuur naar de cliënt. 


    Artikel 4 

    De door de psycholoog aan de cliënt gedeclareerde kosten voor het onderzoek en/of de behandeling dienen door de cliënt binnen 30 dagen na de datum van de factuur te zijn betaald. 


    Artikel 5

    Indien de cliënt het verschuldigde bedrag niet binnen 30 dagen na de factuurdatum heeft betaald, of indien binnen zeven dagen na de onder art. 5 bedoelde handeling geen betaling is ontvangen, is de cliënt in verzuim. 


    Artikel 6 

    Bij niet betaling binnen 30 dagen na factuurdatum zal de psycholoog de cliënt eerst een kostenloze betalingsherinnering sturen, waarin hij de cliënt nog twee weken de kans geeft om te betalen zonder extra kosten. In deze brief waarschuwt de psycholoog de cliënt uitdrukkelijk dat na twee weken incassokosten worden berekend, met vermelding van hoe hoog deze kosten zijn.


    Artikel 7 

    Voldoet de cliënt binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering niet aan zijn/haar verplichtingen dan is de psycholoog zonder nadere ingebrekestelling gerechtigd incassomaatregelen te treffen, dan wel door derden te laten uitvoeren. 


    Artikel 8

    Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, verband houdend met de invordering van de gedeclareerde bedragen, komen ten laste van de cliënt. De buitengerechtelijke kosten zijn vastgesteld op maximaal 15% van het te vorderen bedrag met een minimum van € 40,-. 


    Artikel 9

    Bij herhaalde conflicten over de betaling, kan de vertrouwensband tussen de cliënt en de psycholoog onder grote druk komen te staan. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat de psycholoog zich genoodzaakt ziet de professionele relatie op te schorten dan wel op te zeggen omdat hij van mening is dat er sprake is van een ‘gewichtige reden’ voor beëindiging.


  • Annulering en matching

    Wanneer u een afspraak niet kunt nakomen, dan vragen wij u dit zo snel mogelijk aan ons te laten weten. U kunt uitsluitend annuleren via email of telefoon (voicemail, sms of whats-app). 

    Voor gesprekken die niet, of korter dan 24 uur voor uw afspraak zijn geannuleerd, al dan niet door overmacht, brengen wij 10 euro in rekening. Te allen tijde is dan dit bedrag door u verschuldigd. Het tijdstip van afmelding dat wij noteren is bindend.

     

    U helpt uzelf en ons het beste wanneer u ons direct vertelt als onze hulpverlening niet aan uw wensen voldoet. Wij hopen dan samen met u tot een oplossing te komen. Lukt dit niet dan helpen wij u graag bij het vinden van  een geschikt alternatief.

     

    Als u de behandeling wil beëindigen, dan verzoeken wij u dit in een gesprek met ons aan te geven. We vinden het namelijk belangrijk en prettig om persoonlijk van u afscheid te kunnen nemen.

  • Kosten gesprekken en andere diensten

    Wanneer de zorgverzekeraar de gesprekken niet (meer) vergoedt, hanteren we per therapeutische gesprek (van 45 minuten) een tarief van € 100,-. 

     

    Andere diensten dan deze psychologische hulpverlening (onder andere psychologisch onderzoek, studie- en beroepskeuzetrajecten) verrichten wij op basis van een offerte. Tijdens een vrijblijvend intakegesprek kijken we wat uw vraag is en wat wij u kunnen bieden. Aan de hand daarvan doen wij u vervolgens  een voorstel op maat. Zodra we tot overeenstemming zijn gekomen, kunnen we starten met het voorgestelde traject.

     

    Genoemde tarieven zijn geldig sinds 2022 en kunnen met ingang van een volgende jaar worden bijgesteld. 

  • Vergoedingen en eigen risico

    Sinds 2014 wordt psychologische hulp volledig vergoed vanuit het basispakket. Er geldt dus geen eigen bijdrage meer voor psychologische hulp. U moet er wel rekening mee houden dat de kosten voor de behandeling voor psychische problemen verrekend worden met het verplichte eigen risico, bij iedereen boven 18 jaar. Het eigen risico is het bedrag dat u zelf betaalt wanneer u kosten maakt in de gezondheidszorg. De zorgverzekeraar vergoedt dit dus niet. Dit is voor 2018 vastgesteld op €385,- per jaar. Alles wat boven het bedrag van €385,- per jaar komt, wordt wel vergoed. Dit eigen risico is van toepassing op de basisverzekering. U kunt het eigen risico vrijwillig verhogen, daardoor wordt uw premie lager. Controleert u dus altijd de hoogte van uw eigen risico. 

    Tijdens het eerste gesprek bij Psychologie Centraal wordt een inschatting gemaakt van de aard en ernst van uw problematiek zodat we ook direct kunnen aangeven of de hulpverlening voor vergoeding in aanmerking komt.

     

    Psychologie Centraal heeft contracten afgesloten met vrijwel alle zorgverzekeraars. De kosten van onze Psychologische hulpverlening (behandeling) worden dan ook vrijwel altijd vergoed. Neemt u voor meer informatie hierover contact op met uw zorgverzekeraar.

    De factuur wordt door ons in de meeste gevallen rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar gestuurd. U ontvangt van de verzekeraar dan een nota voor het eigen risico. Mocht het voorkomen dat wij geen contract hebben afgesloten met uw zorgverzekeraar dan wordt doorgaans een bepaald percentage vergoed. We sturen de nota dan naar uzelf, waarna u deze zelf kunt indienen bij uw zorgverzekeraar.  

  • Rechten, plichten en klachtenregeling

    Rechten en plichten


    Beroepscode 

    Psychologie Centraal werkt volgens de Beroepscode van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).

    Deze code schrijft voor dat het gedrag en de werkhouding van de psycholoog verantwoordelijk, integer, respectvol en deskundig moet zijn. In deze beroepscode staan richtlijnen en gedragsregels die zijn afgeleid van deze vier basisprincipes. Deze gedragsregels maken het voor zowel cliënt, opdrachtgever als psycholoog duidelijk welke rechten en plichten er ten aanzien van behandeling, onderzoek, het dossier en andere zaken gelden. De volledige beroepscode is te lezen op de site van het Nederlands Instituut van Psychologen.


    De Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)

    De rechten en plichten van cliënten zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). 


    Rechten voor (volwassen) cliënten

    De cliënt maakt vrijwillig gebruik van de dienstverlening door een psycholoog. Zonder toestemming van de cliënt kan de psycholoog hem/haar niet als cliënt aannemen. Voordat de cliënt kan toestemmen moet deze goed geïnformeerd zijn door de psycholoog.

    De cliënt heeft het recht om geïnformeerd te worden over de behandeling, alvorens u hiermee instemt. Dit heet informed consent. Er wordt een behandelplan gemaakt, waarvoor cliënt ter toestemming moet tekenen alvorens dit behandelplan wordt uitgevoerd. Indien het behandelplan of de behandeling niet naar wens van de cliënt is, dient de cliënt dit met de behandelaar te bespreken.

    De cliënt heeft recht op bescherming van zijn/haar privacy.

    Het behandelplan dient in begrijpelijke taal aan de cliënt uitgelegd te worden. De behandelaar dient daarbij te vertellen of er nog andere mogelijke manieren van behandeling zijn, zodat de cliënt een weloverwogen keuze kan maken. Hierbij dient aandacht besteed te worden aan de verwachte duur van de behandeling, het beoogde resultaat, de slagingskansen en eventuele risico’s van de behandeling.

    Als cliënt heeft u recht op een second opinion. Indien u dit wenst, kunt u dit aangeven Ook de psycholoog kan een second opinion aanvragen. Dit gebeurt in overleg met de cliënt.

    De cliënt heeft het recht een psychologisch rapport vooraf in te zien voordat het aan een derde wordt uitgebracht. In het rapport mag niet meer staan dan nodig is voor de beantwoording van de vraag waar het in het onderzoek om gaat. De cliënt heeft het recht feiten die niet kloppen in het rapport te verbeteren. Het professionele oordeel en de conclusies van de psycholoog vallen niet onder dit recht.


    Plichten cliënt

    Naast rechten hebben cliënten ook plichten, zodat de behandelaar zo goed mogelijk zijn/haar werk kan doen. Van de cliënt wordt daarom verwacht dat hij de behandelaar goed, eerlijk en volledig op de hoogte brengt van zijn problematiek. Met de juiste informatie kan de zorgverlener namelijk sneller en beter een diagnose stellen en kan hij beter zorg verlenen. Van de cliënt wordt ook verwacht dat er zo veel mogelijk met de meegewerkt wordt en dat adviezen opgevolgd worden. Er is ook een verplichting van betaling aan de .


    Plichten voor de psycholoog

    De psycholoog geeft de cliënt van tevoren duidelijke informatie over wat hem/haar te wachten staat en over zijn/haar rechten. De psycholoog geeft de cliënt van tevoren informatie over de kosten.

    De psycholoog is verplicht om een dossier bij te houden. De cliënt heeft het recht het eigen dossier in te zien. Tot het dossier behoren onder andere het behandelplan, eventuele andere correspondentie en testresultaten. De werkaantekeningen van de psycholoog horen niet tot het dossier. De psycholoog is wettelijk verplicht het dossier 15 jaar te bewaren. De psycholoog vernietigt het dossier als de cliënt daar schriftelijk om vraagt.

    De psycholoog mag alleen gegevens uit het dossier verstrekken aan anderen als de cliënt daarvoor van tevoren schriftelijk toestemming heeft gegeven. Ook voor het verstrekken van gegevens aan de huisarts is toestemming van de cliënt nodig. De psycholoog kan de casus anoniem en vertrouwelijk bespreken met collega-psychologen bijvoorbeeld in het kader van deskundigheidsbevordering en intervisie. Verder kunnen geanonimiseerde gegevens worden gebruikt voor het jaarverslag van de LVE, cliënttevredenheid en statistisch en wetenschappelijk onderzoek.

    De psycholoog is verplicht tot geheimhouding, dit komt voort uit het beroepsgeheim. Alle informatie en gegevens moeten vertrouwelijk worden behandeld. Informatie kan wel gedeeld worden met andere zorgverleners die rechtstreeks betrokken zijn bij de behandeling. Dit mag alleen als de uitwisseling van informatie noodzakelijk is voor hun werkzaamheden. Uw toestemming daarvoor wordt verondersteld. U kunt wel bezwaar maken tegen de uitwisseling van gegevens: dan mag uw zorgverlener geen informatie doorgeven.



    Klachtenregeling

    Wij doen ons uiterste best klachten te voorkomen. Mocht u desondanks toch een klacht hebben, bespreek deze dan eerst met uw behandelaar. Komt u er echt niet uit, kunt u met klachten terecht bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP, voor psychotherapeuten/psychologen), het Ministerie van WVC, en de (Hoofd-)Inspectie voor de Geestelijke Volksgezondheid.


Share by: